Kommunikationsteorier och kommunikationsexperiment
Utifrån det material vi har arbetat med: genomgångar, texthäfte och experiment; så ska du nu skriva en essä. Försök att planera ditt skrivande innan du sätter igång. En naturlig disposition kan vara att du redovisar dina experiment, ett i taget, och försöker att hitta kopplingar till häftet. Det är också fullt tillåtet att göra tvärtom - det vill säga att du utgår från en teori/modell i häftet och sedan gör kopplar till experiment/ personliga erfarenheter. Det finns inget krav på att alla dina experimentresonemang ska ha samma omfång. Det kan mycket väl vara så att du låter ett av experimenten ta huvuddelen av utrymmet och att de andra redovisas översiktligt. Du behöver inte heller koppla alla experimenten till häftet (men du bör göra det om det finns anledning).
Detta är ett förslag till disposition - du kan mycket väl använda ett annat upplägg. Du ska dock sträva efter en viss struktur: skriv klart och tydligt och visa att du gjort experimenten och att du har läst häftet. Det är alltid bra att skriva sin text med en tydlig inledning, avhandling och därefter avslutning.
Essä betyder tankeförsök och din text bör kunna karaktäriseras ungefär som följande: beskrivande/ resonerande/ utredande/ analyserande/ reflekterande:
"Alltjämt flitigt odlad är essän (fra. essai, med grundbetydelsen 'försök, prov'). Där presenteras på ett personligt sätt, men ofta med gedigen saklig eller vetenskaplig bakgrund, synpunkter på de mest skilda områden av mänsklig erfarenhet."
Hallberg, Peter (1983) Litterär teori och stilistik
Några tips
• Du bör visa insikter, inte bara åsikter
• Kom ihåg att det är ett försök, du behöver inte tvunget komma fram till en slutsats
• Om du använder dig av utomstående källor så ska du ha löpande källhänvisningar (noter eller parenteser) och avsluta med en källförteckning (det finns inga krav på att det ska vara helt korrekt).
• När du använder våra gemensamma källor (=häftet) ska du referera antingen till bokens titel eller författarens efternamn - fullständig källa behövs inte.
• Att referera till våra gemensamma texter är ett krav.
Formella krav
• Namn och klass anges i sidhuvud
• Omfång: 2-3 A4-sidor
• Typsnitt och radavstånd: valfritt
• Skrivardag: tisdag v.9: 2 alfa, tisdag v.10: 2omega
Inlämningsdag: onsdag v.9: 2 alfa, onsdag v.10: 2 omega
• Ta med: häfte, anteckningar, utkast
När du är färdig med din text är det dags för rättning. Läs igenom texten noga och kontrollera att du inte gör de allra vanligaste felen (ta gärna fram gamla rättningskommentarer).
Språk, formella påpekanden
se TT-språket eller Språkrådet
vanligaste felen:
styckeindelning (du kan inte styckeindela korrekt: använd blankrad eller indrag; och blanda helst inte de olika sätten)
meningsbyggnad (felaktig meningsbyggnad, tillkrånglad meningsbyggnad, satsförkortning, felaktig ordföljd etc.)
satsradning (innebär att man "staplar" huvudsatser efter varandra med komma emellan; sätt hellre punkt eller skriv om en eller flera huvudsatser till bisatser)
särskrivning (du delar på ord som ska sitta ihop)
stor/liten bokstav (lär dig reglerna)
stavfel/slarvfel
talspråklighet
"dom" istället för "de" och "dem" (de=subjektsform och dem=objektsform)
"han/hon" istället för "honom/henne"